top of page
Foto van schrijverHarriëtte van Rijssel

Wrijving op de werkvloer #1: 
De detailspecialist versus de conceptdenker

Dat we allemaal op een andere manier in elkaar zitten, dat weten we vaak wel. Maar wat die verschillen nu precies inhouden en hoe dat uitwerkt op de werkvloer, dat is best lastig te begrijpen.


Om het beste uit jezelf en je collega’s te halen, vertel ik in een serie blogs de meest voorkomende verschillen tussen mensen en hoe je daar gebruik van kunt maken.

De Myers-Briggs type indicator werkt hierin verhelderend. De Myers Briggs type indicator is een model dat 16 persoonlijkheidstypes van elkaar onderscheidt. Aan de hand van jouw natuurlijke voorkeuren op een viertal dimensies, kies je zelf jouw best passende persoonlijkheidstype. De uitkomst laat zien waar je jouw energie op richt, de manier waarop je informatie tot je neemt, hoe je beslissingen neemt en hoe je de wereld betreedt.


Laten we volgens dit model in dit blog eens kijken naar de manier waarop je informatie tot je neemt en zien wat dat voor verschil uitmaakt:


De detailspecialist: Mijn collega Bert is altijd zo van de details en wil precies weten hoe iets in elkaar zit. Ik word er gek van.


De conceptdenker: Mijn collega Arno is vaag en totaal niet praktisch. Ik kan zijn al zijn nieuwe ideeën niet volgen.




De detailspecialist

Er zijn mensen die ontzettend goed details opnemen, mensen die via hun zintuigen van alles waarnemen en dit ook onthouden. Het zijn juist deze mensen die oog hebben voor praktische zaken. Ze toetsen nieuwe informatie aan de hand van oude ervaringen.

Als ze op vakantie gaan, weten ze vaak veel over de plek waar ze naar toe gaan. En wat er in de buurt te doen is.


Net zoals wanneer ze een huis kopen. Ze willen weten hoe groot het perceel is, wat het bouwjaar van de CV ketel is en wat de inhoud van het huis is. Vaak checken ze ook of er een school dichtbij is en waar de dichtstbijzijnde halte van het openbaar vervoer is. Ze vinden het fijn al deze feiten te verzamelen en gebruiken dat ook om een keuze te maken.


Op het werk hebben deze type mensen een voorkeur voor duidelijke en precieze instructies. Ze geven de voorkeur aan uitgewerkte details, niet aan globale plannen.

Bij veranderingen gebruiken ze gegevens om te bepalen hoe realistisch die verandering is. Daarnaast willen ze precies weten hoe dingen beïnvloed worden.


De conceptdenker

Daar tegenover staan mensen die gericht zijn op het grote geheel en die zoeken naar onderliggende verbanden of patronen. Het zijn ook deze mensen die graag in concepten denken. Ze kunnen zaken verbeeldingsvol benaderen en ze zijn gericht op toekomstmogelijkheden.


Een huis kopen ze vanuit het idee wat het hen zal brengen; gezellige bbq-feestjes met vrienden of knusse winteravonden voor de open haard. Ze zien hoe het huis kan worden, niet wat het nu is.


En als ze en auto aanschaffen, dan zien ze voor zich dat ze met vrienden op pad te gaan en hoe ze genieten van het nieuwe rijgedrag van de auto.


Ze worden geleid door de mogelijkheden die ze zien in plaats van het aantal vierkante meters of de hoeveelheid kilometers op de teller.


Deze mensen vinden nieuwe ideeën ontwikkelen leuk. Ze focussen zich graag op hoe de dingen anders zouden kunnen en ze zijn toekomstgericht. Moet er een nieuw plan worden uitgewerkt? Het liefste horen deze mensen het algemene doel en zoeken daarna zelf uit wat er nodig is. Te gedetailleerde instructie vinden ze beperkend.


Eigen kwaliteiten

Je begrijpt het al, beide type mensen hebben hun unieke kwaliteiten. En beide type mensen hebben hun ontwikkelpunten. Wat ze onderscheidt is de voorkeur van de manier waarop ze informatie verzamelen. Die voorkeur geeft hun de meeste energie.


Waar voor de één het krijgen van (veel) details een feest is, loopt de ander hierop juist leeg. En andersom ook. Er zijn mensen die energie krijgen van nieuwe ideeën ontwikkelen maar leeglopen als er veel aandacht aan details wordt besteed.


Het is fijn te weten dat er een wezenlijk verschil is tussen die voorkeuren. En dat elke voorkeur zijn eigen manier van omgaan met informatie heeft en zijn eigen manier van aansturing nodig heeft.


Die verschillen zorgen voor diversiteit. Je hebt een heel palet aan unieke kwaliteiten waar je mee kunt werken. Waar de ene groep ideeën en mogelijkheden ziet maar neigt details over het hoofd te zien, zo heeft andere groep juist oog voor details maar heeft minder affiniteit met het uitdenken van nieuwe mogelijkheden voor de toekomst.


Het inzichtelijk krijgen van alle voorkeuren zorgt ervoor dat collega’s elkaar snappen, managers begrijpen wat de medewerkers nodig hebben en je in zijn geheel veel bewuster wordt van de potentie van je team.


Voorbeeld

Er moet een congres georganiseerd worden. Hoe vliegen de collega’s uit deze blog dit voorbeeld dat aan?


Conceptdenker Arno gaat meteen enthousiast nadenken: wat wordt het thema van het congres. Welke sprekers passen daarbij? Hoe ziet de aankleding eruit, welke beleving wil je neerzetten?


Detailspecialist Bert begint juist blij een lijstje te maken, hoeveel mensen komen er? Is er parkeergelegenheid in de buurt? Is er Wifi en zijn er goede verbindingen?


Bert wordt er niet blij van als die details niet eerst uitgewerkt zijn. Hij heeft het nodig de zaken die belangrijk zijn op een rijtje te zetten en te regelen. Dan pas kan hij een concept gaan denken.


De verschillen herkennen (en erkennen)

Arno daarentegen voelt zich geremd als hij zich eerst bezig moet gaan houden met de details. Dat komt later wel. Het thema is belangrijk. Als dat staat, komt de invulling vanzelf.


Bert werkt vanuit de details tot een geheel, Arno kijkt eerst naar het grotere plaatje en dan pas naar de details.


Als ze elkaars verschillen begrijpen en hun eigen unieke kwaliteiten herkennen, dan kunnen ze hier rekening mee houden. Afzonderlijk van elkaar kunnen ze voorwerk doen en in een later stadium hun ideeën en lijstjes naast elkaar leggen. Dat werk niet alleen beter dan ze elke stap van het project samen te laten doen, het is nog efficiënter ook.


Tot slot

Ben je manager of leidinggevende? Wees je ervan bewust dat ook jij een persoonlijke voorkeur hebt als het gaat om het verzamelen van informatie. Jouw voorkeur hoeft niet de voorkeur van je medewerkers te zijn. Dat betekent dat je in de aansturing van je teams ook rekening moet houden met de verschillen, zodat iedereen in zijn flow blijft.


Nieuwsgierig geworden over de dynamiek in jouw team of de verschillen tussen jou en je collega’s? Lees hier hoe ik teams hierin begeleid.




19 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page